-
importeren van teksten van een site of fora naar Excel voor analyse
Ik ben opzoek naar een handleiding die mij een uitleg geeft hoe ik bijvoorbeeld de tekst en andere gegevens van een site in Excel kan zetten zoals ik het wil.
(To view this link please Register)
Deze hyperlink is van een site waar men een vraag of antwoord kan gegeven. Het is een soort forum. Ik wil graag met Excel een analyse kunnen maken. Bij het importeren wordt de tekst, de gebruiker en de datum met tijd in aparte kolommen van Excel gezet. Kolom A de teksten, kolom A de naam van de afzender, kolom C de datum met tijd en kolom D het email.
Enkele berichten met meerdere regels wordt niet in een cel gezet. Als er bij 10 regels staan (waarschijnlijk is er door de berichtgeverbij elke regel een enter gegeven) dan wordt er in elke cel een regel gezet. Om elke boodschap in Eén cel te krijgen moet ik alles via txt gaan knippen en plakken. Dit is monnikenwerk.
Ik ben op zoek naar een handigheidje waardoor ik elk bericht in een cel kan zetten zodat ik makkelijk kan analyseren. Dit geld ook voor het binnen halen van de fora.
-
Administrator
Ik denk wel dat het haalbaar is met scripting.
misschien bestaan er ook al programma's die dit automatisch doen maar ik denk wel dat je het kan maken met behulp van perl.
dan kun je de tekst van de website automatisch kopieren en die gaan splitten zodat alleen de gegevens overblijven die jij nodig hebt.
-
Het zou mooi zijn als dat zou kunnen.
Ik heb geen ervaring met het schrijven van een script en zeker niet met perl.
Ik ben dus op zoek naar informatie bijv "perl voor dummis".
-
Administrator
er is zat informatie over te vinden ik zou eerst even gaan spelen met perl zodat je leert hoe het precies werkt, er zijn boeken op het internet te vinden en ik denk dat het beste de boeken van O'Reilly zijn.
Succes ermee en als je er vragen over hebt kun je ze altijd stellen op het forum.
Tags for this Thread