Results 1 to 4 of 4

Thread: PHP of perl of beide voor webapplicatie

Default PHP of perl of beide voor webapplicatie

Hoi.

Ik wil mijn eigen control panel gaan schrijven voor een server van me de server draait uiteraard debian 5.0.
    Het control panel moet het volgende kunnen:
    - Websites aanmaken
    - Mailboxen aanmaken
    - VPN users aanmaken
    - FTP users aanmaken
    - Log bestanden overzichtelijk bekijken
    - Samba editen
    - en als ik er op kom nog veel meer...

Er moeten 3 niveau's komen die in een database worden opgeslagen
    - Admin
    - Reseller
    - User

Nu zit ik te twijfelen welke programmeertaal ik het beste kan pakken, PHP of perl. Ik ben veel meer thuis in perl maar ben ook niet te lui om PHP goed onder de knie te krijgen. Nu vraag ik me af wat ik het beste kan gebruiken, of misschien wel beide.

Eigenlijk kunnen ze allebij evenveel.. de talen maar het probleem waar ik een beetje mee zit, het draait heel erg om files lokaal editen op de server, welke taal is hier dan het beste voor, is PHP hier een beetje goed in? Perl kan dit aardig goed, dat weet ik.. maar zijn hiervoor ook veel mogelijkheden in php, vraag ik me af.

suggesties zijn welkom...

mvg.

Beide is mijn keuze.
    PHP voor web gedeelte met daar achter een backend van mysql.
    Daarnaast een perl daemon voor het uitvoeren van de nodige taken.
    Lert er wel op dat je dit secure in elakaar prakt want als ze je website of DB hacken ben je de pineut
    No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! "Portability is for people who cannot write new programs" - Linus Torvalds

jep security is best een belangrijk deel, maar ik denk dat PHP tot nu toe het beste is. Ik ga binnenkort eraan beginnen als ik stage heb en klaar ben met PO, want die wil ik nog afronden.. maar voor het openen van bestanden en uitvoeren van commands is het dan denk ik beter om perl te gebruiken dus opzich is een combo een goede keus, moet eerst een testsituatie in elkaar bouwen om alles na te bootsen

idd. je maakt gewoon een queue met acties die je perl scripts gaan uitvoeren met wat voor rechten je wil hebben. dus ik zou zeggen 2 daemons in perl een voor root acties een voor user acties. Iedere daemon mag maar een beperkt aantal commandos uitvoeren. Komt het commando niet op de lijst voor dan error. En de queue mik je in een DB die je dan weer vult via php ^^.
    No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! "Portability is for people who cannot write new programs" - Linus Torvalds