Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: Strafbaar?

Junior Member

Default Strafbaar?

Hey Hallo,

Op school hebben heftige gebeurtenissen plaatsgevonden... :lol:
    Wij hebben alle w8woorden van de leraren gekraakt, d.m.v. hashes. We hebben hier een lijstje van gemaakt en deze opgehangen in de lerarenkamer. Vervolgens ontstond er onrust onder de leraren (vooral de vrouwelijke:P).
    Dit alles met de instelling: Het moet maar eens beter beveiligd worden... We konden werkelijk alles! lichtkrant aanpassen, leerlingendossiers inkijken en lonen van leraren aanpassen. Zeer matig beveiligd dus...

Nu krijgen wij op onze flikker, van de sectordirecteur. hij begon al meteen te dreigen met "van school af sturen".
    - Hij vind het inbraak in het systeem.
    - Wij vinden niet dat je het "lokaal inkijken van een SAMP-file" inbraak kunt noemen.
    - Wij vinden alles gewoon zwaar amateur beveiligd... en willen dit aantonen.

Waarschijnlijk wordt het 1 dag schorsing...
    In het schoolreglement staat op inbraak van het systeem maar 1 straf: Van school af. Dus waar haalt hij in vredesnaam die '1 dag' vandaan. Dat vind ik zwaar onterecht :P.

Wat vinden jullie?

Default Re: Strafbaar?

Je mag nog van geluk spreken dat je niet opgepakt word want dit is gewoon een duidelijk gevalletje van computervredebreuk.
    Als je iets vermoed en vraagt van mogen we kijken of het school netwerk goed is beveiligd en dan krijg je dit dan is het niet eerlijk.
    Maar nu ben je op een manier bezig geweest die ik not done vind. Je hebt van andermans spullen af te blijven !!
    En al helemaal niet alle wachtwoorden van mensen te publiceren.
    Als je iets vermoed dan geef je aan bij de personen die daar over gaan dat je vermoed dat er iets mis is en dan alleen en echt alleen als je toestemming zwart op wit hebt proberen aan gegevens te komen.
    Ik hoop dat ze gewoon de straf in het regelement uitvoeren want dit soort mensen geven ons beroep een slechte naam !!
    No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! "Portability is for people who cannot write new programs" - Linus Torvalds

Themaster, maak je niet zo druk :P. De vraag was of het strafbaar was..

Aangezien het in het regelement staat zul je zeker de consequenties hiervan voelen, je hebt deze geaccepteerd namelijk.
    Het ligt ook wat voor doel je met de informatie hebt, maar jullie hebben de hashes gebruikt om te kraken. Dit mag niet.

Voorbeeld:
    Bij wireless netwerken, je mag het verkeer van een draadloos netwerk uit de lucht "opvangen". Maar zodra jij dan de key gaat kraken, ben je strafbaar bezig. Dus het hangt eigenlijk af van het doel waarvoor jij je dingen gaat gebruiken. Maar het feit dat jij het wachtwoord opzettelijk bent gaan kraken is verkeerd.

Junior Member

Quote Originally Posted by themaster
    Maar nu ben je op een manier bezig geweest die ik not done vind. Je hebt van andermans spullen af te blijven !! En al helemaal niet alle wachtwoorden van mensen te publiceren.
    Whaha, dit klinkt wel heel erg orthodox.
    Nog even een kleine toevoeging: We hebben de w8woorden niet gepubliceerd, wel de hashes er van. Zodat de leraren de wachtwoorden niet van elkaar konden zien. Met het enige doel: de mensen inzicht geven van het beveiligingslek...
    Er is al een paar x gezegd tegen het systeembeheer dat het lek gedicht moest worden, maar ze waren te lui/ of wisten niet hoe het moest... Nu na de opschudding op school zal het wel gebeuren

Als je iets vermoed dan geef je aan bij de personen die daar over gaan dat je vermoed dat er iets mis is en dan alleen en echt alleen als je toestemming zwart op wit hebt proberen aan gegevens te komen.
    Lol, nog een kleine toevoeging: het leuke er aan is dat onze leraar-ICT toestemming heeft gegeven! Hij heeft namelijk de mening: "nouwja, dan moeten ze het maar beter beveiligen" Vandaar dat wij ook niet van school worden gestuurd, maar onze leraar heeft wel een groot probleem.

Ik hoop dat ze gewoon de straf in het regelement uitvoeren want dit soort mensen geven ons beroep een slechte naam !!
    Bull shit! hahah, de ene opmerking is nog grappiger als de ander :lol: Helaas voor jou zal jou "hoop" niet uitgevoerd worden. En ik geef PDO'ers helemaal geen slechte naam, want ik doe een gewone ICT-beheer opleiding en niemand weet dat ik interesse heb in PDO.

Junior Member

Quote Originally Posted by libris
    De vraag was of het strafbaar was..

Aangezien het in het reglement staat zul je zeker de consequenties hiervan voelen, je hebt deze geaccepteerd namelijk.
    Het ligt ook wat voor doel je met de informatie hebt, maar jullie hebben de hashes gebruikt om te kraken. Dit mag niet.
    Dank je voor het beantwoorden van mijn vraag In het reglement staat iets over Netwerk hacken, verder niets, volgens mij val het lokaal kopiëren van hashes daar niet echt onder. hoop ik.

Waar het ons om gaat, is om ook nog onder die schorsing vandaan te komen We hebben met geen enkele kwade bedoelingen die ww'en gekraakt. We communiceren alles met onze leraar, hij weet waar we mee bezig zijn. We zijn ook nog eens open naar de andere leraren toe. Ik bedoel: als we iets kwaad wouden hadden we het wel stiekem gedaan... Dus we zeggen waar het lek zit. Dan vind ik die reactie wel een beetje overdreven, maarja die sector directeur is zo'n eentje van de 'oude stempel'. Het enige verwijt aan ons zelf vind ik dat we het reglement eerst hadden moeten lezen. Leren we van 8-)

:idea: Onze wraak zal zoet zijn :P volgende week ligt de server plat, als we geschorst worden....
    Grapje hoor themaster...

haha, ik zou er wel mee kappen. En gewoon zeggen dat je het met security doeleinden hebt gedaan

Ga er niet mee kloten, en zou direct stoppen waarmee je ook mee bezig bent..

Je eerste post leek erg van kijk mij eens ik heb de passwords van de leraren gehackt ik pwn :P
    En daar word ik zo pissig van :P
    Maar de info was ook weinig nu je hebt aan gegeven dat de leraar het goed keurde dat veranderde wel een hoop maar toch ben ik niet zo gecharmeerd van het publiceren van hashes of wat dan ook van leraren dat zijn prive gegevens.
    Dit valt toch naar mijn mening onder netwerk hacken want je kraakt wachtwoorden waarmee je van alles mee kan op het netwerk dus :P
    En wees een man ga een weekje chillen thuis en ga dan rustig verder met school zaken.
    No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! "Portability is for people who cannot write new programs" - Linus Torvalds

zoals ik het verhaal hier lees kunnen jullie ook eigenlijk niet geschorst worden want je zei in je vorige post toch dat je het in opdracht van je leraar moest doen of het goed beveiligd was. Dus van 'Schorsing' is al geen sprake.

en oke het is niet juist om die hashes op te hangen op de leraren kamer maar daar kun je ook niets meer aan veranderen. ik zou wel voor de volgende keer het gewoon persoonlijk tegen de leraren zelf zeggen, die zullen er dan wel voor zorgen dat de beheerders de beveiliging opschroeven aangezien die eerder luisteren naar leraren dan naar studenten. ^^

Junior Member

Je eerste post leek erg van kijk mij eens ik heb de passwords van de leraren gehackt ik pwn :P
    Not true. ik stelde alleen een vraag, die niet beantwoord werd door jou.

Maar de info was ook weinig nu je hebt aan gegeven dat de leraar het goed keurde dat veranderde wel een hoop.
    Valt mee, het verandert weinig, ook heeft de leraar dit allemaal geweten, wij krijgen alsnog op onze flikker

Dit valt toch naar mijn mening onder netwerk hacken want je kraakt wachtwoorden waarmee je van alles mee kan op het netwerk dus :P
    Juist... dat zeg je heel goed: 'kan'

Junior Member

Quote Originally Posted by sandor
    en oke het is niet juist om die hashes op te hangen op de leraren kamer maar daar kun je ook niets meer aan veranderen.
    Dat was iid wel een zotte actie :lol: andere kant ook wel weer grappig

Tags for this Thread

Bookmarks