Results 1 to 6 of 6

Thread: Rechten USB stick of andere draagbare opslagapparaten

Guest

Default Rechten USB stick of andere draagbare opslagapparaten

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag die ik beantwoord moet hebben voor een project. Het gaat over de juridische kant van een USB stick.

Is de persoon die de USB stick in bezit heeft, altijd de eigenaar van de bestanden die erop staan, of zijn de bestanden nog van degene die ze op de usb stick heeft gezet?

En wat zijn de consequenties als je data inkijkt van de usb stick van iemand anders als diegene er geen toestemming voor heeft gegeven?

Alvast bedankt.

Default Re: Rechten USB stick of andere draagbare opslagapparaten

Is de persoon die de USB stick in bezit heeft, altijd de eigenaar van de bestanden die erop staan, of zijn de bestanden nog van degene die ze op de usb stick heeft gezet?

Dit verschilt je hebt hier 2 rechten voor:
    het civiele recht
    het auteursrecht

Het civiele recht omdat je niet weet of de usb is verkregen bij een bedrijf, in het contract staat dan vermeld of deze usb stick eigendom blijft van het bedrijf of van de persoon die hem ontvangt.

Het auteursrecht omdat de bestanden door iemand gecreëerd zijn, hierdoor geldt automatisch het auteursrecht, dit wil dus zeggen dat je toestemming nodig hebt van de maker van de bestanden om ze te mogen gebruiken/bekijken.

De consequenties van het inkijken van de data verschilt per gevoeligheid van de gegevens die de USB stick bevat.
    Wanneer dit bijvoorbeeld documenten/onderzoeken zijn van de politie kun je grote problemen krijgen.

Groeten,

Sandor

Guest

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik heb heel veel aan deze informatie en ik had nog niet gedacht aan het civiele recht en het auteursrecht. Als ik meer vragen in de toekomst heb dan zie je het wel!!

Met vriendelijke groeten,

Erik

graag gedaan. ik hoor het wel wanneer je meer vragen hebt.

He Sandor,

Ik las net je reactie om de vraag en volgens mij klopt dat gedeelte van auteursrecht niet helemaal. Ik ben er niet 100% zeker van, maar volgens is het zo dat als je een usb-stick wilt onderzoeken je altijd toestemming moet hebben van de rechtmatige eigenaar. De rechtmatige eigenaar (een persoon of in geval van bedrijfsmiddel het bedrijf) is verantwoordelijk voor de inhoud.

Ff klein casus dingetje (iets in deze trent hebben we gehad in onze opleiding, ben 't alleen vergeten hoe 't ook alweer precies zit). Stel jij doet onderzoeker naar een usb-stick van een medewerker van een bedrijf. De usb-stick is van het bedrijf en het bedrijf geeft toestemming voor onderzoek. Dan kun jij toch alle inhoud van deze usb-stick bekijken?

Je hebt inderdaad altijd toestemming nodig van de rechtmatige eigenaar. (ik zei het iets anders maar komt eigenlijk op hetzelfde neer).

Ff klein casus dingetje (iets in deze trent hebben we gehad in onze opleiding, ben 't alleen vergeten hoe 't ook alweer precies zit). Stel jij doet onderzoeker naar een usb-stick van een medewerker van een bedrijf. De usb-stick is van het bedrijf en het bedrijf geeft toestemming voor onderzoek. Dan kun jij toch alle inhoud van deze usb-stick bekijken?

wanneer je hiervoor toestemming hebt gekregen wel, maar er moet dan wel duidelijk sprake van zijn dat de usb eigendom is van het bedrijf.